לייעוץ ראשוני התקשרו: 077-9965791

השאירו את הפרטים ונחזור אליכם:

    מס על ירושה

    שיעור המס המוטל על ירושות משתנה ממקרה למקרה. בעוד שישנם נכסים וסכומים עליהם לא נשלם מס כלל, ישנם שלל קריטריונים אשר בגינם אנו עשויים להפסיד הון עתק מהמורשת שהותירו בידינו אנשים היקרים לנו. לאורך השנים, חלו שינויים רבים בחוקי המס בתחום הירושות והנושא נידון באופן מתמיד ברמת המחוקק וברמה התקדימית בבתי המשפט. אז מתי נוכל ליהנות מפטור ובאיזה אופן יוטל עלינו מס בעת קבלת ירושה? עו"ד ערן דוידוב מרחיב כאן על הנושא.

    על המיסוי של נכס שהועבר בירושה

    הורשת נכס מקרקעין אינה מוגדרת במסגרת החוק כעסקת מכירה. חוק מיסוי מקרקעין התשכ"ג-1963, מגדיר הורשת נכסי מקרקעין כעסקה פטורה ממס. עם זאת, במקרים רבים עשויים המוטבים לכונן אי אילו הסכמים ביניהם כדי לחלק את הירושה באופן המתאים ונוח להם יותר. במגוון תרחישים, עשויות חלוקות אלו להיחשב כעסקאות מקרקעין החייבות במס.

    נניח למשל שישנם שלושה יורשים שקיבלו יחד דירה אחת ומגרש אחד. בעוד שאחד מהיורשים מעוניין בדירה, יורש שני מעדיף להחזיק בקרקע ולחכות שיעלה ערכה לפני שיעלה אליה. היורש השלישי בכלל היה רוצה לקבל כסף מזומן. העברות נכסי מקרקעין, גם כשהן נעשות ללא תמורה, חייבות במס רכישה ובמס שבח. גם אם יבחרו היורשים למכור את הנכסים שברשותם ולהתחלק ברווחים – יהיו חייבים במס רכישה. היינו, ככל שהנכס עוזב את רשותם של היורשים, מדובר בעסקת מקרקעין לכל דבר ועניין.

    מה ההבדל בין מס עיזבון למס ירושה?

    מדובר בשאלה החוזרת על עצמה שוב ושוב בעת מתן ייעוץ ליורשים. ההבחנה העיקרית היא בזהות הנישום. בעוד שמס על ירושה מוטל על היורשים, לאחר שקיבלו את הירושה, מס עיזבון מוטל על עיזבון המצווה. כלומר, במקרה של מס עיזבון, רק לאחר ניכוי המס תחולק היתרה בין היורשים. מס ירושה, לעומת זאת, יוטל על כל חלק בידי היורשים.

    האם ניתן להימנע מתשלום מס על ירושה?

    ישנם אפיקים רבים בהם ניתן להימנע מתשלום מס על ירושה. כדי לבחון את כלל האפשרויות שלך, חשוב להיוועץ עם עורך דין ירושה לפני שניגש לממש את צו הירושה.

    כיצד נמנעים מתשלום מס על ירושה?

    תכנון מס מדויק ומוקפד יאפשר לבדוק את כל הזיכויים העומדים לרשותך. קיימים ארבעה קריטריונים שחייבים לחול עבור פטור ממס. כדי להבטיח שנוכל ליהנות מהפטור, כל הארבעה חייבים להתקיים:

    • המצווה החזיק ברשותו אך ורק דירת מגורים אחת
    • מוכר הנכס רשום כבן/ת זוגו של המצווה או כצאצאו. גם בני זוג של מורישים נופלים תחת הגדרה זו.
    • מכירת הדירה הייתה פטורה ממס על פי חוק מיסוי מקרקעין אילו היה מוכר אותה המצווה עוד בחייו.
    • הנכס הנמכר שימש למגורים למשל 80% מהתקופה בה חושב השבח או בכל ארבעת השנים שקדמו למכירת הדירה ברציפות.

    למי לפנות למידע נוסף אודות מס ירושה?

    כדי להבטיח שהירושה עומדת בכלל הקריטריונים וכדי להיערך מראש לקבלת הירושה ולחסוך הון בתשלומי המס, חשוב שיעמוד לרשותך עורך דין ירושה מנוסה ומיומן. ערן דוידוב מזמין אותך לגייס לצידך ידע משפטי שנקנה בליווי תיקים רבים בתחום דיני הירושות ולמצות את המיטב מהתהליך. למידע נוסף, ניתן להשאיר פרטים באתר.

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין
    דילוג לתוכן