לייעוץ ראשוני התקשרו: 077-9965791

השאירו את הפרטים ונחזור אליכם:

    צוואה בפני רשות

    כדי להבטיח שרצונך יכובד וימומש גם לאחר פטירתך מן העולם, עומד לרשותך אמצעי משפטי יעיל ובעל משמעויות רחבות היקף. הצוואה היא ללא ספק אחד המסמכים המשפטיים העתיקים ביותר ועד היום, לא נס ליחו. החוק ישראלי מגדיר ארבעה סוגי צוואות שייחשבו כמסמכים תקפים ומחייבים. אחד מהבולטים שבהם הוא צוואה בפני רשות.

    ככל שאדם בוחר שלא לערוך את הצוואה בעדים בעת התהליך, בין אם כדי לשמור על דיסקרטיות בתהליך או מכל סיבה אחרת שלא תהיה, עומדת לרשותו האפשרות להגיש את דברי הצוואה בפני רשות משפטית כשירה שיתקפו אותה עבורו. משרד עורכי הדין ערן דוידוב ילווה אותך לכל אורך הדרך בעריכת הצוואה ובתיקופה הרשמי ויסייע לך למצות ממנה את המיטב.

    מהי צוואה בפני רשות?

    צוואה בפני רשות, או צוואה נוטריונית, היא צוואה הנערכת מול אחד מהגורמים הכשירים שהוגדרו לכך בחוק הירושה התשכ"ה-1965. המצווה רשאי להצהיר כי הצוואה האמורה היא צוואתו האחרונה וכי היא נחתמה על ידו בפני גורמים אלו במקום מול שני עדים. גורמים אלו כוללים את הרשם לענייני ירושה, רשם בית משפט, שופט או דיין בבית הדין. הצוואה נערכת לרוב בכתב על ידי הגורם הרשמי ומוצהרת בעל פה על ידי המצווה, או על ידי מסירת מסמך כתוב.

    לאחר סיום מסירת הצוואה, יעבור המצווה על כל תוכנה כפי שנערך על ידי הרשות הרלוונטית ולאחר שיאשר כי זוהי אכן צוואתו, יחתום עליה ויצרף את חותמה של הרשות הרלוונטית. במהלך תהליך עריכת הצוואה, יתועדו כלל נסיבות עריכתה, לרבות האנשים המלווים את המצווה אל מעמד החתימה.

    מהם הכללים לעריכת צוואה בפני רשות?

    בכל אחד מסוגי הצוואות, קיימים רכיבים מחייבים אשר ללא הימצאותם על המסמך, לא יוכל זה להיחשב כצוואה. רכיבים אלו מכונים בחוק הישראלי רכיבי יסוד והם המעניקים לצוואה את תוקפה. כדי להבטיח שהצוואה אכן תקפה, יש לוודא כי היא אכן נושאת את חתימת וחותם הרשות, את חתימת המצווה וכי תצהיר השופט או הנוטריון מצוין כראוי. בנוסף, על הצוואה לשאת תאריך.

    במהלך עריכת צוואה בפני רשות בית משפט, יש לוודא כי הצוואה תוקרא בפני המצווה בשפה אשר הוא בקיא בה על בוריה כדי לוודא מעבר לכל ספק שרצונו מומש עד תום בנוסח שנערך על ידי הרשות.

    יתרונות וחסרונות של צוואה בפני רשות

    ככל שאדם זקוק לנוסח צוואה חדש באופן דחוף עקב התדרדרות רפואית, למשל, ניתן לעשות זאת בו ברגע מול רשות על ידי הקראת רצונותיו ומבלי לערוך מסמך מבעוד מועד. זהו כלי מהיר ויעיל המקבל תוקף של סמכות משפטית.

    מצד שני, גם כאן קיים פתח משמעותי להתנגדויות וטעמים לפסילת הצוואה בהמשך הדרך. ברוב המקרים, צוואה בפני עורך דין נוטריון נעשית כאשר המצווה אינו שולט בשפה העברית.

    במקרים כמו אלו, משמש לו הנוטריון כמתרגם וסמכותו המשפטית מאפשרת לו לתקף את התרגום. לכן, תמיד קיים החשד כי מכשולי שפה, אי הבנות ויכולותיו הוורבאליות המצומצמות של המצווה בשפת הצוואה גרמו לאי סדרים ולסילוף של רצונו.

    כאשר נדרש מענה יעיל למצווים שאינם שולטים בעברית, אמנם, אין ספק שמדובר בדרך היעילה, המהירה והפשוטה ביותר לערוך צוואה.

    מהן החובות של הנוטריון בצוואה בפני רשות?

    כדי להבטיח שהצוואה אכן תהיה ברת תוקף, על הנוטריון לעמוד במספר דרישות יסוד כמוגדר בתקנות הנוטריונים.

    בירור רצונו של המצווה

    על הנוטריון לוודא מעבר לכל ספק כי המצווה כשיר לקבל החלטות וכי מצבו הרפואי אינו מגביל אותו לעשות כן. כמו כן, עליו להבטיח כי האדם מבצע צעד זה מרצונו החופשי וכי הוא מבין לחלוטין את משמעות הדברים.

    הבנת הצוואה

    יש לוודא כי האדם מבין לחלוטין את משמעות כל סעיפי הצוואה והמציאות במסגרתה היא נערכת. אדם מבוגר החי בחו"ל או שנכסיו מנוהלים בידי אדם אחר, עשוי לקבל תמונה בלתי שלמה של מצב נכסיו.

    כך גם כאשר המצווה כשיר לחלוטין לערוך צוואה, שיקול דעתו לא בהכרח יהיה מלא. לכן, על הנוטריון להבטיח כי הוא מבין מי הם היורשים הפוטנציאליים ומה כולל עיזבונו.

    איסור ניגוד עניינים

    בשום אופן, לא יהיה רשאי הנוטריון לערוך את הצוואה עבור קרובי משפחתו או מקורבים לעבודה כמו שותפים עסקיים או העובדים תחתיו.

    תרגום הצוואה לשפה של המצווה

    יש לתרגם את הצוואה בתיקוף נוטריון לשפה שהמצווה מבין היטב ולהקריא את תוכנה בפניו כדי לוודא שהוא מבין את כל סעיפיה. על הנוטריון להקריא את תוכן הצוואה במלואה מבלי להשמיט אף חלק.

    מהן הסיבות שבגינן דרוש עורך דין?

    על אף שהחוק אינו מחייב ליווי של עורך דין בעריכת צוואה בפני רשות, יהיה זה נבון מאוד מצידנו לעשות כן. עורך דין מנוסה ומיומן בתחום הירושות יאפשר לך לכלול בצוואה סעיפים שיספקו מענה לכל הצרכים והרצונות שלך ויבטיח כי נוסחה יהיה מקיף, מלא וחד משמעי.

    ליווי עורך הדין יאפשר לך ללמוד יותר על תהליך עריכת הצוואה ובעיקר ממה חשוב להימנע כדי לא לעורר כל ספק בהמשך הדרך אודות תקפות הצוואה. ייעוץ מקצועי לאורך כל התהליך יהפוך את התהליך לבטוח, נעים יותר ועם תוצאה אמינה שתשרת אותך היטב.

    למה איתנו?

    משרד עורכי הדין ערן דוידוב מציב את רווחת לקוחותיו בראש סדר העדיפויות. בתהליך רגיש, מכבד ובגובה העיניים אנו מלווים את לקוחותינו ומסייעים להם לממש את רצונותיהם באופן שיהלום את כל דרישות החוק ויעניק להם שקט נפשי. כדי להתחיל בתהליך החשוב והמשמעותי הזה, אנו מזמינים אותך לפנות אלינו עוד היום. על ידי השארת פרטיך באתר, יחזור אליך אחד מנציגינו כדי לתאם פגישת ייעוץ.

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין
    דילוג לתוכן