לייעוץ ראשוני התקשרו: 077-9965791

השאירו את הפרטים ונחזור אליכם:

    דיני צוואות

    אחד הנושאים החשובים והמוכרים בדיני צוואה היא צוואה משותפת. מדובר בצוואה שנכתבת לא רק על ידי המוריש עצמו אלא ידי בני הזוג והיא מבטאת כמין חוזה ביניהם, אשר שתי הצוואות של שניהם מתבססות אחת על השנייה.

    הרעיון הוא, ששני בני הזוג מחליטים ביחד ויוצרים כמין חוזה כיצד לחלק את הרכוש והכסף אחרי לכתו של אחד מהם. יש לציין שבני הזוג לא חייבים להיות בקשר של נשואים, הם יכולים להיות גם בקשר ארוך שנים ויציב ועל כן הם יכולים ליצור צוואה משותפת. צוואה זו יכולה להיכתב ולהיחתם על ידי עורך דין צוואה ובכל מקום אחר בארץ, כמובן.

    ההבדל בין צוואה רגילה לזו המשותפת הוא, שבעוד שבצוואה רגילה מי שכותב אותה יכול לשנות את פרטיה מתי וכיצד שהוא רוצה. אם רוצים לשנות את הפרטים או לסגת ממנה, יש לנמק זאת בכתב בפני הצד השני. ברגע שצד אחד נסוג מהצוואה כחוק, הרי שהיא מבוטלת.

    בדרך כלל נהוג לבטל אותה במקרה של גירושים, פרידה או כשהצד השני נפטר ומי שנשאר בחיים מחליט לסגת ממנה. במקרה כזה ייתכן מאוד שהוא ייפגע שכן הוא לא יקבל את חלקו בצוואה. יש לציין שאם הצוואה כבר יצאה לפועל, כלומר החלו לממש את תוכנה, הרי לא תמיד אפשרי לבטל אותה.

    ישנם יתרונות רבים, שכן היא מונעת בעיות ושאלות אודות נכסים משותפים, היא גם מונעת חיכוכים אודות דברים שיש ספק לגביהם. מצד שני, יכולה להיות בעייתית, במיוחד אם בני הזוג לא מגיעים להסכמות ביניהם אודות הרכוש המשותף וכן אם צד אחד רוצה לסגת מהצוואה.

    בכל מקרה, כשכותבים צוואה מומלץ לפנות אל עורך דין צוואות במרכז או בכל מקום אחר, עורך דין שמתמחה בדיני צוואה, הוא ידע לספק את כל המידע הנדרש בנושא, וכן כיצד לשמור ששני בני הזוג יקיימו אותה כפי שצריך.

    אם אתם רוצים לדעת עוד על דיני צוואה, זה הזמן לפנות אל משרדו של עו"ד ערן דוידוב, אשר מתמחה בדיני צוואה ובפרט בצוואות מסוג זה. אתם מוזמנים לפנות אלינו עוד היום ואנחנו נזמין אתכם לפגישה, במהלכה תקבלו את כל המידע הנדרש אודות כתיבת צוואה. אתם יכולים לפנות אלינו דרך האתר או בטלפון.

    מהי צוואה ואילו סוגי צוואות מוגדרים בחוק הישראלי? על כך ועוד במאמר שלפניכם. 

    חוק הירושה המונהג בישראל מאז שנת 1954, הינו חוק העוסק במכלול ההיבטים המשפטיים הנלווים לתחום דיני צוואות וירושה. חוק זה מגדיר את המונח צוואה כמסמך משפטי אשר נועד להסדיר את רצונותיו של המצווה (מוריש) בכל הנוגע לאופן חלוקת הנכסים והרכוש העומד לרשותו, ובהוראות החוק מוגדרים ארבעה סוגי צוואות אותן ניתן לערוך: צוואה בכתב ידצוואה בעל פהצוואה בעדים וצוואה בפני רשות.

    מהי צוואה בכתב יד?

    סעיף מספר 19 בחוק הירושה קובע שצוואה בכתב יד הינה צוואה הנערכת בכתב ידו של המצווה ועל גביה מופיע תאריך המציין את יום עריכתה.

    מהי צוואה בעל פה?

    צוואה בעל פה הינה צוואה המושמעת על ידי המצווה בפני שני עדים, וזאת בהתאם לסעיף מספר 23 בחוק הירושה. סוג זה של צוואה אומנם איננו נפוץ בעידן הנוכחי בו אנו חיים, אך דיני צוואות בחוק הירושה מתירים שימוש בצוואה מסוג צוואה בעל פה בכל אותם מקרים בהם שומעי הצוואה (שני עדים) עורכים בכתב את הצוואה שבעל פה ואז עושים רישום ירושה.

    מהי צוואה בפני רשות?

    צוואה בעדים מתוקנת בחוק הירושה באמצעות סעיף מספר 22 לחוק והיא ידועה כיום בשם צוואה נוטריונית הנערכת בפני עורך דין המתמחה בתחום דיני צוואות. צוואה זו הינה בעלת תוקף משפטי בכל אותם מקרים בהם היא נערכת בעל פה או בכתב ומוגשת בפני רשות, קרי: שופט, רשם בית משפט, חבר בית דין רבני, רשם הירושות, נוטריון או עורך דין.

    כיום, ניתן לערוך צוואה בפני רשות גם באמצעים דיגיטליים כגון צילום מוסרט של המצווה מקריא בקולו את צוואתו, וזאת במידה ולמסמך המצולם מצורף כתב צוואה עליו חתום המצווה.

    מהי צוואה בעדים? 

    צוואה בעדים הינה צוואה הנערכת על ידי המצווה ועליה חתומים 2 עדים שגילם המינימלי הינו 18 שנה ושאף אחד מהם איננו נכלל ברשימת היורשים. צוואה זו הינה בעלת תקפות משפטית אך ורק עם הופעת חתימתם של העדים על גבי מסמך הצוואה. חשוב לדעת: ניתן לפעול למטרות שינוי צוואה מסוג מסוים של צוואה לסוג אחר של צוואה, וזאת בהתאם לתקנות המופיעות בחוק בכל הנוגע להליכי שינוי צוואה.

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין
    דילוג לתוכן